Bokanmeldelse – Hypnotiser deg selv ut av smerte nå

En gang i blant leste jeg en bok om hypnose som er så veltalende, så velorganisert, så forståelig og skrevet med en slik klarhet og følsomhet at jeg skulle ønske jeg hadde skrevet den selv. Det var slik jeg følte det med å lese Hypnotize Yourself Out of Pain Now (Second Edition) av Bruce Eimer, Ph.D. Dette er den typiske boken om selvhypnose for smertebehandling.

Eimer dekker først emner som typer smerte, smertens fysiologi, smerte og nevrologi, og smerteportkontrollteorien, og forklarer hvordan hypnose kan redusere kronisk smerte ved å stenge av den nevrologiske overføringen av følelse til hjernen fra stedet for tidligere skader. . Han diskuterer også hvordan man vurderer smerte og hvordan man vurderer sine mestringsstrategier.

Boken går deretter inn på temaene hypnose og selvhypnose. Eimer gjør leseren kjent med grunnleggende informasjon om hypnose og lærer deretter åtte metoder for å indusere selvhypnose, som øyefiksering, armdråpe, blyantdråpe og øyerullemetoden. Hver induksjon kommer med et manus som leseren kan ta opp.

Deretter gir forfatteren en primer om smertebehandling, som dekker de “seks D-ene” for smertebehandling: dyp avslapning, decatastrophizing, retning, distraksjon, forvrengning og dissosiasjon. Han forteller leseren hvordan man tilpasser smertebehandlingsmetoden til smertetypen, og gir selvhypnoseprosesser og selvforslag i hver “D”-kategori. For eksempel, med Decatastrophizing, diskuterer Eimer hvordan man kan bestride selvsnakk, omformulere betydningen av smerte, gjennomføre kognitive analyser av tankeprosesser og bruke selvforslag som “Jeg kan fortsatt nyte ting.” Smertebehandlingsferdighetene i denne boken inkluderer atferdsmessige mestringsstrategier, kognitive intervensjoner og avspenningsmetoder.

Denne boken dekker også måter å forbedre selvhypnose på, samt avanserte selvhypnoseprosesser som umiddelbar avslapning, et selvhelbredende ritual, mindfulness-meditasjon, ideo-motorisk signalering og ego-tilstandsterapi. Jeg telte over 50 øvelser for smertebehandling i denne boken, så det er sikkert minst én som vil hjelpe enhver leser som er villig til å investere tid til å lære og praktisere selvhypnose. Boken kommer med en medfølgende CD som dekker hva hypnose er, smerteoppfatning og hypnose, avslapping med hypnose, vurdering og senking av ubehag, smertelindring og bilder, helbredende bilder, terapeutisk berørings- og energihelbredelse, komfortoverføring og stresskontroll.

Bruce Eimer er en klinisk psykolog som praktiserer i Philadelphia, med over 20 års erfaring i behandling av kronisk smerte. Han skriver fra personlig erfaring som en kronisk smerteoverlever. Selv om denne boken er skrevet for alle med kroniske smerter, er den også en utmerket referanse for hypnoterapeuter som jobber med smertereduksjon. Som en overlevende kronisk smerte selv, tror jeg at denne boken har et stort løfte for å forbedre livene til mange.